Tätä ei odotettu hyvällä.
Paremminkin se hirvitti,
kokonainen kuukausi teoriaa ja tietokoneita.
Minä en osaa tykätä tietokoneista,
ne on ihan tylsiä ja niin monimutkaisia.
Me oltiin juuri päästy pajalla niin hyvään vauhtiin,
ja nyt tämä.
Designpaja!!!!
Totta se on,
se oli sittenkin hauskaa,
Mielenkiintoista ja avartavaa.
Ensimmäisenä päivänä tutkimme korualan kirjallisuutta.
Meillä on koulussa laaja valikoima hienoja teoksia,
suomalaisia ja englanninkielisiä.
Etsimme jokainen kirjoista muutaman inspiroivat kuvan
ja sitten yhdessä pohdimme
mikä siinä viehättää
ja mitä tekniikoita sen valmistamisessa on käytetty.
Kuvat me tulostettiin
ja laitettiin inspiraatioseinälle.
Me tutustuttiin korualan tekijöihin,
niihin pieniin joita on ripoteltu ympäri suomea,
joskin Helsingin kohdalla jakajan käsi on ollut varsin antelijas.
Tutustuttiin yritysten nettisivuihin,
Mietittiin millaisen ensivaikutelman sivut antavat
Jokainen sai tehtäväkseen valita yhden mielenkiintoisen yrityksen,
perehtyä siihen tarkemmin
ja tehdä poverpoint esityksen.
Siinä sitä olikin haastetta.
Minulla on onni omistaa taitavia tyttöjä luokkakavereina,
jotka nopsaa opastivat minut alkuun tässä poverpoint asiassa.
Siihen aikaan kun minä kätilöksi opiskelin
ei tietokoneita vielä käytetty opiskelussa alkuunkaan.
Seuraava oppimistehtävä oli oli lähteä tutustumaan miten suunnitteluprosessi etenee
ja millaisia tietoja tulisi hankkia muotoilua varten?
Teimme elämäntyyli- ja muotokielitaulun keksitylle henkilölle.
Edellispäivänä olimme tutkineet suomalaista korutarjontaa
ja todenneet että modelniin/maskuliiniseen suuntaa
olisi eniten tarvetta markkinoilla.
Siispä kohdehenkilön tulisi sijoittua tähän ryhmään.
Taulun tekeminen oli haastavaa
mutta varsin hauskaa.
Viimeisen oppimistehtävänä sain tehtäväksi etsiä tietoa sormuksista ja korvakoruista.
Vaikuttaa alkuun helpolta nakilta,
mutta tehtävä osoittautui varsin haastavaksi.
Kuvat näihin koulutehtäviin lainasimme netistä google-kuvahakua hyödyntäen.
Yhdessä pohdimme vielä viikon lopuksi, mitä eroa on käsityöllä, muotoilulla ja taiteella?
Käsityölle on ominaista kädentaitojen korostaminen ja materiaalikeskeisyys.
Käsityön lähtökohtana on usein materiaali
tai tietyn tekniikan kokeilunhalu.
Käsityöt ovat usein uniikkeja tai jokatapauksessa niitä valmistetaan vähän.
Muotoilu jaetaan teolliseen ja taideteolliseen muotoiluun.
Muotoilulla pyritään usein isoihin sarjoihin
ja kustannustehokkaaseen työskentelyyn
pyrkien kuitenkin erottuvaan muotokieleen.
Lähtökohtana on usein kuluttajan tarve.
Taiteelle on tyypillistä taiteilijalähtöisyys,
sen on itseilmaisua ja maailman havainnointia.
Moderni taidekäsityö syntyi 1800-luvulla teollistumisen vastareaktiona.
Taidekäsityö tarjosi anonyymin teollisuustuotannon vastakohdaksi yksittäisiä,
uniikkeja taitoja.
Käsityö-sanaan liitettynä sana ”taide” tarkoitti alun perin
ns. vapaan taiteen yhdistämistä käyttöesineeksi luokiteltavaan tuotteeseen.
Kuten vapaassa taiteessakin tällainen käyttöesine on yleensä uniikkikappale.
Käsityöstä taidekäsityön erottavat tekijänsä taiteelliset tavoitteet.
Taideteollisuudesta puolestaan sen erottavat valmistettujen
esineiden pieni ja rajallinen lukumäärä.
Taidekäsityön tekemisen tarkoituksena on saada aikaan jotain,
joka on enemmän kuin käytettävä tuote.
Sitä tehdään paljolti samalla periaatteella kuin taidetta.
Tuotteiden suunnittelua ohjailevat taiteellinen kunnianhimo
ja ilmaisun tarve.
PirjopauliinaL
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti